svfly

Historier

Grunau Baby II B, 94-942, OY-DXZ, skrevet af Erik Riis Klausen, Næstved
Flyet blev bygget i 1948, og jeg fløj første gang med det den 11. juli 1958 på FSN Karup. Jeg flyttede siden til FSN Værløse, og det samme gjorde 94-942. Jeg fløj med 94-942 i hele 1959 og 1960. På det tidspunkt havde vi..

Silkeborg Flyveklubs gamle spil, en beretning skrevet af Ib Wienberg
Spillet tilhørte Silkeborg Flyveklub og var bygget på et Chevrolet chassis fra en bus - omkring årgang midt i 30'erne - og som havde kørt på ruten Silkeborg - Ludvigslyst i sine bedste dage.
Den oprindelige ide var vist..

Flyvning i 50'erne, skrevet af Carsten Thomasen i Herning Svæveflyveklubs jubilæumstidskrift.
Som 16-årig fik jeg mit livs første flyvetur! Året var 1951, og det foregik på Skinderholm i Viborg Svæveflyveklubs 2G, som Herning Svæveflyveklub havde lånt.
Historien forud var, at jeg vist altid har..

Den danske Svæveflyveskole 1938 - 1939. Skrevet af Jens Nielsen i Hjørring Svæveflyveklubs jubilæumsblad i 1998. Jens var i en årrække æresmedlem i Hjørring Svæveflyveklub.
Initiativtager til dette projekt var Willy Jensen, der senere tog navneforandring til Waisham..

Svæveflyveforeningen Falken, skrevet af Ole Ring Nielsen i Hjørring Svæveflyveklubs jubilæumsblad i 1998.
Takket være en fornuftig disposition fra denne svæveflyveklubs bestyrelse, er der bevaret en hel del materiale om denne klub..

For næsten 50 år siden. Skrevet af Eli V. Nielsen.
Jan Andersen fortæller i sin formandsberetning, hvordan TYR og Christian Lund i Birkerød Flyveklubs Kranich II, OY-AXM, den 15. juli 1956 svævefløj fra Sandholm til Beldringe på Fyn en distance på 138 km heraf ca. 30 km over Storebælt og samtidig satte 2 Danmarksrekorder for tosædede fly..

Over Storebælt i Kranich, fortalt af Christian Lund
Sidst på formiddagen kom jeg ud på flyvepladsen, hvor flyvningen var godt i gang. Kranichen var ved at blive gjort klar, TYR havde lugtet termik, vejret var fint med frisk vind fra nordøst, og cumulusserne var begyndt at skyde frem..

Fra en flyvedag 22. maj 1961 i Københavns Svæveflyveklub, skrevet af Børge O. Hansen.
På dette tidspunkt fløj man fra 2 pladser, nemlig Roskilde Eksercerplads med spilstarter og fra Allerød Flyveplads (Møllemosen) med flyslæb..

Hvordan svæveflyvningen startede i Frederikshavn, fortalt af Eskild Markussen.
Den første svæveflyvning fandt sted i de sidste krigsår. De tyske tropper foretog spilstarter på Knivholt, og vi var en del unge mennesker, som med misundelse så dem flyve højt og længe. Vi mente, at vi kunne overtage det fine materiel efter krigen..

Beretning om Aarhus Svæveflyveklub aktiviteter under krigen, fortalt af Holger Nielsen
Den egentlige flyvning begyndte i 1942, hvor Dansk Svæveunion indkaldte til to landslejre. De første fandt sted der, og alle lejrene blev ledet af flyvere fra Værløse. Her skal nævnes løjtnanterne Jørgensen og Berg, som de afholdte og dygtige ledere. Hvor Berg fungerede, herskede militær diciplin. Dagens program blev dikteret hver morgen for os med et højt "hør efter"..

Klubliv i Herning Svæveflyveklub 1959 - 1972, skrevet til klubbens jubilæumstidsskrift i 1995 af Ove B. Hillersborg.
Jeg begyndte at dyrke svæveflyvningens ædle kunst i juni 1959, og selv om de 36 år, der er gået, ikke lyder af så meget, så er der alligevel sket en fantastisk udvikling i den forløbne tid fra Polyttens tid til Duo Discus æraens start. Men jeg kan nu roligt fastslå, at jeg ikke har fløjet i "de gode gamle dage", for det var der allerede nogle andre, der forlængst havde gjort før mig. Til gengæld bestod en kasse øl dengang af 50 gode flasker øl og ikke som nu en husholdningsæske med 30 flasker humle..

13. maj 2007 - 80 års dagen for første glideflyvninger i Polyteknisk Svæveflyvergruppe
Skrevet af Henrik Heikel Vinther, PFG

- alligevel forløb denne mærkedag ganske upåagtet!
Selv om Einar Dessau og John E. Nyrup allerede før første verdenskrig foretog forsøg med glidefly i Dyrehaven og ved Søndervig, regner man dog med, at dansk svæveflyvning først begyndte rigtig i 1927 med Polyteknisk Svæveflyvergruppes glideflyvninger ved Rågeleje..

Materialestykliste Baby 2a
Her finder du en indkøbsliste til materialerne til en Grunau Baby II A. Firmaet eksisterer stadig, dog ikke på den adresse, der er vist på listen.

Materialestykliste SG38
Her finder du en indkøbsliste til materialerne til en SG 38. Firmaet eksisterer stadig, dog ikke på den adresse, der er vist på listen.

Den ”GRØNNE” transportvogn
Skrevet af Eli V. Nielsen den 6. juni 2010.
Hvorfor hedder den, og hvorfor blev den grøn?? Jo, det gjorde den, fordi klubben (Birkerød Flyveklub) på den tid, da vognen blev fremstillet, havde en gammel Willys Jeep fra krigen, den var militærgrøn og skulle være trækvogn..