Dansk Svæveflyvehistorisk Klub
Flyvereglement for Dansk Svæveflyvehistorisk Klub
Indholdsfortegnelse:
- Generelt
- Flyveplads og trafikregler
- Briefing
- Afvikling af flyvning
- Omskoling
- Let fløjne
- Udfordrende
- Sjældne
- Kategorisering af fly
Generelt
- Hjemsteds flyveplads er Svæveflyvecenter Arnborg.
- Dask skal have en ved navn udnævnt flyvechef*) som er kontaktperson over for DSvU og Arnborg.
- Flyvechefen skal være aktiv instruktør og medlem af DaSK.
*) Flyvechef er: Niels Peder Møller. - Piloter der som fartøjschef benytter DaSK fly, skal være medlem af DaSK, samt være medlemmer i en svæveflyveklub, hvorved de betaler kontingent til DSvU.
Når DaSK fly er udlejet til klubber på faste aftaler, bortfalder kravet om medlemskab af DaSK. - Almindeligvis er der officiel flyvedag hver tirsdag samt ved planlagte arrangementer.
- Medlemmer kan benytte flyene på andre tidspunkter under nedennævnte vilkår.
- Ønskes der benyttet fly andre steder end Arnborg aftales dette forinden med bestyrelsen.
Flyveplads og trafikregler
- For afvikling af flyvning gælder reglerne for Svæveflyvecenter Arnborg. Disse regler kan findes på dsvu.dk, under medlemmer og Arnborg.
- Ved benyttelse af fly på andre flyvepladser gælder reglerne for de pågældende flyvepladser.
- Det er til enhver tid den pågældende pilots ansvar at være bekendt med lokale flyvepladsregler.
Briefing
- DaSK briefing afholdes efter Arnborg briefing.
- Mindst en person fra DaSK skal deltage i Arnborg briefing kl.10.00.
- Denne person skal mindst have gyldigt s-certifikat og har til opgave efterfølgende at briefe til DaSK briefing om dagens relevante forhold vedrørende Arnborg.
- Ved briefing aftales hvem der skal flyve i hvilke fly, samt uddelegering af andre relevante opgaver.
- Tildeling af fly skal finde sted under hensyntagen til omskoling og træningsstatus. Se afsnit for omskoling.
Afvikling af flyvning
- Når fly er ude af hangaren skal de håndteres efter vejrforholdene. De må ikke parkeres på flyvefeltet uden at være forsvarligt tøjret. Bliver de udsat for en regnbyge skal de aftørres efterfølgende.
- Den pilot som har rådighed over et fly (fartøjschef) har det fulde ansvar for flyet, indtil det er givet videre til næste pilot, eller er sat i hangar.
- Den eller de piloter der har benyttet et fly har ansvar for at flyet bliver rengjort, kommer i hangar, eventuelle batterier sat til ladning og at journaler bliver ført samt anbragt i arkivrummet.
- Alle dokumenter til flyene har plads i arkivrummet.
- Batterier har plads ved lade stationen, ved siden af hangarporten.
- Alle, også ikke medlemmer, kan flyve med i tosædede fly som co-pilot eller passagerer under hensyntagen til gældende takster.
Omskoling
- Inden man omskoles skal man opfylde de medlemsmæssige betingelser for at være fartøjschef. Se evt. under generelt.
- DaSK´s flåde af fly skiller sig ud fra andre klubbers fly i kraft af alder, performance og flyve- egenskaber. Desuden er enkelte fly sjældne og uerstattelige.
- Performance er kendetegnet ved glidetal langt under det normale for glasfiberfly. Flyveegenskaber er typisk kendetegnet ved mindre rorharmoni, samt for visse typer spin-villighed.
- Samlet set, er flyene mindre tilgivende over for pilotfejl og yder ikke samme komfort samt crash mæssige beskyttelse som moderne glasfiberfly.
- Ved omskoling gælder de generelle regler under DSvU. Det vil sige under ledelse af en aktiv instruktør.
- Flyene er inddelt i let fløjne, udfordrende og sjældne Se bilag 1.
- I forbindelse med omskoling, ses på aktuel flyvetræning og erfaring med træfly. Det er ikke nødvendigvis nok, at være i grønt område.
Let fløjne
- Piloter der ønsker omskoling skal generelt være i grønt område.
- Hvis piloten ikke har erfaring/træning på træfly, eller ikke har fløjet sådanne fly i flere år, gennemføres først en eller flere checkstarter på tosædet fly, hvor piloten viser sin evne til at håndtere flyet.
- Det tosædede fly som anvendes, skal så vidt muligt matche det ensædede fly der skal omskoles til.
- Piloter i gult område kan tilbydes PFT/flyvetræning på en passende DaSK tosædet inden omskoling.
Udfordrende
- Piloter der ønsker omskoling skal være i grønt område.
- Piloten skal have frisk erfaring/træning på træfly. Er dette ikke opfyldt skal der forinden opnås erfaring med let fløjne fly, hvortil piloten omskoles som nævnt ovenfor.
- Hvis det er muligt kan omskoling foregå via tosædet. Eks. 2G i forhold til en-sædet skoleglider.
- Ved omskoling skal der gøres særlig opmærksomhed på flyets egenskaber.
Sjældne
- Piloter der ønsker omskoling skal være i grønt område.
- Piloten skal have frisk erfaring/træning på såvel let fløjne som udfordrende træfly.
- Ved omskoling skal der gøres opmærksomhed på flyets særlige egenskaber.
Version september 2024
Bilag 1, kategorisering af fly
- Alle fly er ikke i drift i samme sæson.
- L = Let fløjne - U = Udfordrende - S = Sjældne